• 0622049540
  • margohuggers@gmail.com

aangekomen in Drenthe

Lieve lezers,

Op een mooie plek, in de ger, dat is een Mongoolse tent, op de camping van de Uelenspieghel typ ik dit bericht op een lap-top. Frits balkt op de achterrond, want hij ziet me nu niet. Gisteren ben ik hier aangekomen na een lange wandeldag.

Maar eerst het begin: ik vertrok zaterdag met bewolkt weer, maar het bleef beperkt tot een enkele miezerbui. Frits had wel door dat er iets ging gebeuren, want, hij stond vaak stil. Het eerste stuk tot voorbij molen de Star was bekende weg, daarna liep ik over de asfaltweg naar de camping bij wandelaar en campingboer Herman. Met hem heb ik met een groepje mensen wel eens prachtige wandelingen gemaakt. Het was een gezellige familiecamping met enkele families die hier al jaren komen. Frits mocht in de wei met twee geiten als gezelschap. Sávonds ging de hele camping onder een boerenschuur voetbal kijken, Ajax tegen Twente.

Zondag liep ik via landweggetjes naar Echten. Herman had gezegd dat ik een dijkje maar niet moest lopen, want de ezel zou niet tussen de bomen passen met zijn tassen. Ik was eigenwijs en liep het dijkje toch, want het zag er zo mooi uit. Op slechts 1 plek moest ik even een kleine afdaling maken en door het graanveld lopen.

De ezel is aardig de strijd met me aan het aangaan, vooral bij ieder paard en elke pony staat hij te teuten. Nu heb ik gemerkt dat als ik hem niet binnen twee minuten weer aan de gang heb, dat de strijd dan verloren is, dus ik maak vaak gebruik van achterpoten-aandrijving. Een touw spannen om de hele ezel heen over zijn achterbenen, en dan vanaf de voorkant trekken. Dat is voor mij heel zwaar, maar op die manier loopt ie meteen weer. Ik wil hem echt leren om gewoon langs paarden en pony;s te lopen, hij mag best wel even kijken en langzamer gaan, maar niet stoppen en staan te dromen.

De tweede camping was bij een biologische boer met koeien. Allemaal gezinnen met kinderen stonden hier. Heel mooi hoe de boer dat doet, hij betrekt de mensen bij het werk. Ik heb ook geholpen om de kalfjes naar een andere wei te brengen en om 10 uur sávonds de koeien op stal te zetten.

Zondag ging ik van Echten door een stil bos naar Ruinen. Daar begon voor mij het Drenthepad. Even wennen aan het lezen van tekst en kaart uit het boekje en de markeringen: ik liep twee keer een stukje fout. Onderweg was het een drukte met mensen: filerijden van fietsers op het Dwingelerveld. Ik heb een paar keer nee gezegd toen mensen vroegen om een foto te maken, ik had er helemaal genoeg van. Nog erger vind ik ongevraagd gefotografeerd of gefilmd te worden. Ik zal dat dus nooit meer doen als ik op vakantie ben in het buitenland en mooie tafereeltjes van onbekende mensen zie. Moe kwam ik bij de Uelenpieghel aan: een mooie plek waar cursussen worden gegeven. Op dit moment is een groep aan het dansen voor de universele vrede. Hier wonen ook een aantal mensen permanent, ieder op hun eigen manier, allemaal terug naar de basis in allerlei variaties, precies wat ik ook doe met de ezel. De leiding van de vredesdansers hebben geen vrede met het gebalk van Frits, Ze hebben erover geklaagd bij de campingbazin. Ik wilde hier eigenlijk twee nachten blijven, maar ik vertrek na het avondeten nog voor 5 km naar een camping bij een Nivonhuis. Wonderlijk genoeg balkt Frits veel meer dan ik van hem gewend ben, zodra ik uit zijn zicht verdwijn begint ie. Annette, die hier het centrum runt, heeft me uitgenodigd voor een vegetarische maaltijd, zij vind het heel jammer dat ik hier niet kan blijven.

Het plannen van de tocht, waar kan ik boodschappen doen, slapen vraagt nauwkeurige aandacht. Want het blijkt dat lang niet elk dorp een winkel heeft. Maar met vertrouwen gaat dat allemaal goed komen.

Dank voor het delen en liken.

margometezel

0 gedachten over “aangekomen in Drenthe

ConnyGeplaatst op  4:41 pm - aug 8, 2011

ma.8/8
Gisteren tijdens onze speurtocht(in de auto)door de stille, prachtige bossen tussen Norg en Vries,ergens bij Peest,troffen we een wandelend echtpaar dat vertelde dat ze 5 minuten geleden iemand met een ezel hadden zien wandelen. Wij erachteraan totdat al gauw de weg overging in een ruiterpad.Elkaar net gemist dus.Terug,richting Vries waar je naartoe zou gaan.En jawel,ongeveer een uur later,surprise bij het oude kerkje van Vries: een montere Margo en een grasvretende Frits. Appeltaart op een zonnig terrasje,en toen weer verder.Hopelijk leverde de route naar de camping in Tynaarlo geen problemen op.
We bewonderen je overlevingskunst,Margo,en wensen je nog een paar hele mooie weken toe! Cees en Conny.

NellekeGeplaatst op  5:23 pm - aug 4, 2011

Hallo Margo, mooi om te lezen dat Frits er helemaal voor wil gaan…natuurlijk mede door jouw vernuftige technieken, om Frits te laten lopen en niet teveel te dromen ….
Vrede hebben is blijkbaar toch moeilijker dan het lijkt (reactie op de vredesdansers)
Ik bewonder je doorzettingsvermogen…….en ja…..loslaten dat je “een bijzonderheid” ben samen met Frits….op weg naar een mooi doel…..vergeef het de mensen….ze weten niet wat het is…..betekend niet dat je het altijd leuk hoeft te vinden..want ik zou er doodmoe van worden….
Ik ga je volgen…..ik wens dat alles op je pad komt wat je nodig hebt.
Liefs Nelleke

ConnyGeplaatst op  12:21 am - aug 3, 2011

Hallo Margo, dat gaat goed zeg!m’n petje af!
Cees en ik gaan morgen een weekje Friesland in, bed and breakfast hier en daar.
en misschien komen we ook bij drente in de buurt. Dan zal ik je zeker bellen om ergens af te spreken.
Veel succes en hopelijk veel zon en weinig regen!
dag, Conny.

JaapWijnandGeplaatst op  10:53 pm - aug 2, 2011

Hoi Margo,

Doe de mensen daar de groeten. (Yvonne en Wietske)