• 0622049540
  • margohuggers@gmail.com

Diever

Beste lezers,

Na twee avontuurlijke dagen ben ik in Diever aangekomen. S’avonds na een heerlijke vegetarische maaltijd bij de Uilenspieghel vertrok ik om 8 uur vanaf de camping in het bos voor een afstand van 5 km. Het was prachtig om door het mooie Uffelte te lopen, nu heerlijk rustig. wat wonen de mensen hier mooi, met ruime fleurige tuinen. Het was een mooie wandeling door bos en over de hei, maar het duurde langer dan ik gepland had. Toen ik de markering niet meer kon lezen omdat het bijna helemaal donker was, besloot ik om de tent op te zetten. Het Hunehuis, waar ik zou overnachten, was vlakbij, maar ik wilde niet gaan dwalen en voor een ezel is in het donker lopen helemaal niet fijn. Ik belde wel even naar het Hunehuis waarom ik niet kwam. Mijn tent stond op een prachtig plekje, met een kudde schapen vlakbij en verder geen levende ziel in de buurt. Wild kamperen is eigenlijk prachtig, tocht genoot ik er niet zo van. Bang was ik niet, maar ik heb niet goed geslapen en merkte aan mijn ademhaling dat dit toch een spannende aangelegenheid was. Frits had nog een baal hooi en verder heel veel heerlijk riet en wilde grassen, hij stond de hele nacht te eten. De volgende ochtend was ik in een kwartier lopen bij het Hunehuis en dronk daar thee, Frits een teil water en nam een gevulde thermoskan thee mee voor onderweg.

Het was een rustige , maar lange tocht over de hei bij Holtinge. Deze hei is erg soortenrijk, want ik fotografeerde orchideen en grasklokjes. Frits eet die bijzondere soorten gelukkig niet. Het stuk tussen de heide en het volgende dorp, Diever, was heel stil landbouwgebied met landweggetjes. Ik kwam nauwelijks mensen tegen. Bij een boer vroeg ik om hooi, de mensen bleken er pas een week te wonen met hun koeien. Door het dorp Diever heen was een hele toer, het was druk met auto’s en mensen. De ”dorpsgek” wees me de weg naar de camping, maar verkeerd, dus ik moest weer teruglopen en het opnieuw aan iemand anders vragen. Het begon te regenen en Frits vond het niet meer leuk, met een tergend langzaam tempo, zo ongeveer voetje voor voetje, kwamen we op de camping aan. Ze hebben hier voorzieningen voor paarden, en zelf ook een stuk of 6 paarden, dus luxe!

Frits mocht in de paardenbak, maar het begon zo hard te regenen dat het opgezette tentje niet bleef staan in het mulle zand, dus hij regende kliedernat. Bij de receptie hadden ze al gezegd, dat hij ook bij de paarden op stal mocht, dus daar heeft hij de nacht doorgebracht. Vanwege de goede voorzieningen hier, besloot ik een dag rust te houden. Dat is heerlijk, al mijn natte spullen zijn nu opgedroogd en Frits kan uitrusten, hij krijgt de hele dag bezoek.

Morgen gaat mijn tocht verder naar Appelscha, dan via het Fochteloerveen naar Westerveld en dan richting Roden. 20 km per dag ga ik niet halen, ik plan nu tochten van ongeveer 15 km. Van de camping krijgt Frits straks krachtvoer, je kunt zien dat ie al is afgevallen. Dus niet te ambitieus zijn.

tot de volgende keer!

Dank voor het delen en liken.

margometezel

0 gedachten over “Diever

AnnemiekeGeplaatst op  10:27 pm - aug 15, 2011

Hoi Margo, was er nog niet toegekomen je berichten op je blog te lezen, nu wel. Fantastisch, ik kan me nu veel beter voorstellen hoe het allemaal gaat en werkt en welke hobbels je met Frits tegenkomt. Bewonder je doorzettingsvermogen en improvisatietalent. Heb het goed en geniet.
Hoorde dat het leuk was in Tsjechië; waren de ezelsoren een beetje gelukt 🙂
Tot later. Annemieke

NellekeGeplaatst op  5:34 pm - aug 4, 2011

Wat tof nu alweer een verslag…..wat stoer dat je wild bent wezen kamperen….dapper…goed om soms ook even passen op de plaats te maken :’) wens je alvast een hele goede nachtrust